21. 1. 2013

18. PEPOUŠovo vlnobití III.: Jsou vyjadřovací dovednosti žáků na stále horší úrovni? Co s tím můžeme dělat?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Téma bylo zvoleno minulý týden: Jsou vyjadřovací dovednosti žáků na stále horší úrovni? Co s tím můžeme dělat?  
Následuje přepis diskuze...



Jaké vyjadřovací dovednosti/schopnosti by měl mít průměrný žák 5./9. ročníku? Co by měl zvládat? 9 komentářů

Pavlína Hublová28. 1. 2013
Budu hodnotit jen 5. třídu. Žák by měl nejlépe srozumitelně vyslovovat, umět dýchat a jeho slovní zásoba by měla být taková, aby se dokázal vyjadřovat v souvětích. Měl by být schopen 3 minuty plynule hovořit na zvolené téma.
Hodně jednoduché/přísné??

Hana Zahrádková28. 1. 2013
3minuty? Já jsem po šesťácích chtěla dvě minuty o prázdninách a byl to skoro nadliský úkol. ?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
+Hana Zahrádková V 5. třídě jsme dělaji mluvnické cvičení, kdy dostali obrázek a museli o něm 1,5 minuty povídat. Bez přípravy. Takže na zvolené téma (mám na mysli, že povídají o čem chtějí, co je baví, co četli apod.) by to snad nemělo být nic nesplnitelného.
Ale třeba se pletu.?

Berka Malíčková28. 1. 2013
Někteří opravdu nemusí mít z prázdnin žádný "supr" zážitek, o kterém by hovořili....U našich dětí pozoruji, že ve škole se skoro nemluví, není na to čas...Ale paní učitelka si to aspoň trochu uvědomila a vypustila ve čtvrté třídě Daltona, aby bylo více času na projekty a s tím i spojené mluvení.?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
+Berka Malíčková Souhlasím.
A čím víc dětí ve třídě, tím se spíš učitel uchýlí k dotazům, na které jsou jednoslovné odpovědi. Prostě proto, že není čas na nějaké to povídání...
A co teprve když chci, aby se zeptali!?

Jana Zárubová28. 1. 2013
Zkoušela jsem dostat do třídy trochu více mluvení tím, že by mluvili ve skupinkách, aby se dostali k řeči častěji. Ale rozhodně to nepřispělo k rozvoji schopností mluvit. K pochopení učiva ano. Jenže nevím jak, ale oni si velmi dobře rozumí, i když mluví v těch svých zkratkovitých větách :))?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
+Jana Zárubová Když necháváme mluvit děti ve skupinách, je pak problém s hlučností třídy. Neumí ovládat hlasitost (to já taky ne). Je to dost oříšek.?

Jana Zárubová28. 1. 2013
Hluk mi nevadí. To je při této činnosti asi normální. Vadí mi, že si rozumí i když říkají tohle, tamhle, s tamtím takže k rozvoji komunikace to moc nepřispívá, ale na druhou stranu leccos takto pochopí...?



Jak ve svém předmětu podporujete/byste mohli podporovat rozvoj komunikačních dovedností každého konkrétního žáka? Nějaké konkrétní aktivity? 18 komentářů

Pavlína Hublová28. 1. 2013
Na 1. stupni to je asi snadnější. Mám češtinu, takže mohu využívat mluvních rozcviček, popisování obrázku, vyprávění textu apod. Ale i v dalších předmětech je poměrně dost prostoru pro samostatný projev žáka. Horší je to s počtem žáků ve třídě. Pokud jich je víc než 20, tak kdyby měl opravdu každý promluvit, neděje se nic jiného. Tady vidím velký problém.?

Pavel Hodál28. 1. 2013
Občas pořádám řečnické cvičení v Př. Osvědčilo se mi, když si žáci připraví osnovu vystoupení. Pak mluví na dané téma (např. minerály, dýchací soustava, ...)?

Hana Zahrádková28. 1. 2013
Já jsem na souvislé mluvení skoro rezignovala. V matice toho moc není a v chemii zatím taky ne.?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
+Hana Zahrádková A zrovna v matice (konkrétně v geometrii) jsem trénovali hodně mluvení, popis narýsovaného obrázku, shrnutí textu slovní úlohy, popis výpočtu apod.
Ale možná že ten 1. stupeň má prostě svá specifika.?

Jana Zárubová28. 1. 2013
Souhlasím s +Hana Zahrádková , že v matematice je to problematické a ve fyzice alespoň chci, aby byli schopni prezentovat své dílo.?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
Prezentace projektů jsou asi nejobvyklejší činností, která může pomáhat rozvíjet komunikativní dovednosti. A hlavně se dá využít prakticky v každém naukovém předmětu...?

Hana Zahrádková28. 1. 2013
Příklad díla by nebyl? Jani??

Jana Zárubová28. 1. 2013
+Hana Zahrádková slovy své dílo jsem měla na mysli třeba prezentaci, nebo projekt. Třeba nedávno tvorba termosky.?

Jana Zárubová28. 1. 2013
Snažím se, aby za pololetí měli alespoň jeden praktický projekt a jednu prezentaci?

Hana Zahrádková28. 1. 2013
Jani termosku? A jak jí dělali? To by mě zajimalo! Ale asi není tady úplně prostor...?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
Už jsem zmiňovala popisování obrázku. Jakéhokoli v jakémkoli předmětu - dá se opravdu kdykoli.
Používali jsme v geometrii, v češtině, v prvouce...?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
+Hana Zahrádková Jistěže je.
+Jana Zárubová Popisuj, jsme zvědaví :)?

Jana Zárubová28. 1. 2013
Aha :-)). Já to mezitím Hance písla do samostatného příspěvku, mám to sem nakopírovat??

Pavlína Hublová28. 1. 2013
+Jana Zárubová To budeš hodná.?

Jana Zárubová28. 1. 2013
 +Hana Zahrádková
Prostě měli udělat termosku tak, aby co nejlépe izolovala. Podmínky byly, aby se do ní dalo nalít 2dl horké vody. Dělali jsme to v osmičce, když probírají tepelnou výměnu. Samozřejmě jsme si nejprve říkali jaké látky jsou tepelné izolanty a oni vymýšleli z čeho termosku vyrobit. Potom ji doma vyrobili, napsali popis výroby a ve škole jsme ji zkoušeli, do každé jsem nalila 2dl horké vody a po cca 4 hodinách jsme je otevřeli a zjistili teplotu. Pak v další hodině prezentovali, měli říci, jak vyráběli, co jim šlo a co ne, jestli je výsledek překvapil atd..?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
Zazněla tady řečnická cvičení, popis obrázku. Ještě něco vás napadá, co by mohlo být zrovna ve vašem předmětu užitečné??

Věra Janáková28. 1. 2013 (upraveno)
My se teď snažíme často využívat http://stolni-hry.heureka.cz/rory-s-story-cubes/. Je to neskutečná psina, co jsou děti schopné vymyslet a jakmile ostýchavci okoukali, světe div se, i oni mluví:) Máme různé varianty jak hrát a děti i mě to těší. Jen ten čas...

Je ale pravda, že národka je specifická. Navíc sama vidím, že s věkem se děti před sebou víc stydí. (Ovšem že se doma i ve škole mluví s dětmi pořád míň, o tom žádná.?

Věra Janáková28. 1. 2013
Ještě je krásná hra Dixit http://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/dixit/ (myslím, že o ní tady někdo psal?). Obsahuje nádherně malované karty a ty k povídání přímo vybízejí.?



Pokud se opravdu žáci zhoršují ve vyjadřování, co může být příčinou? Jakou roli v tom hraje škola? 14 komentářů

Pavlína Hublová28. 1. 2013
Předně si myslím, že za to mohou i vzory. A nejen učitelé - i když i tady je potíž. Dělají se talentovky a neměl by se učitelem stát nikdo, kdo má vadu řeči. Přesto to není výjimka.
A pak se podívám na to, jak mluví v médiích... a nemohu se divit, že děti neumí dnes pořádně vyslovovat.?

Hana Zahrádková28. 1. 2013
Jj, loni jsem byla u zápisu - někteří se neuměli ani představit!!! Ale jinak máš +Pavlína Hublová pravdu!?

Ludmila Kovaříková28. 1. 2013
Učím nějakých osm let, takže úplně nemám srovnání, jestli se zhoršují, ale myslím si, že spíš ne. Vinu kladu jen sama sobě, že neposkytnu čas na mluvní cvičení.?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
+Hana Zahrádková Tady bude asi zakopaný pes - mnoho dětí přijde do školy s problematickou slovní zásobou nebo logopedickými problémy. Není to tak dávno, co tu proběhl článek o tom, jak si učitelky základních škol stěžují na to, že učitelky mateřských škol nenaučí děti správně mluvit. Vybavujete si?
Hlavním viníkem jsou rodiče! Učitelka v MŠ může pouze doporučovat, vše je v rukou rodičů.?

Jana Zárubová28. 1. 2013 (upraveno)
Myslím, že chyba je hlavně v tom, že se celkově mnohem méně mluví..v rodinách..rodiče nemají čas poslouchat dlouhé povídání a často jsou raději, pokud dítě na otázku, co dělalo přes den odpoví jedním nebo dvěma slovy.?

Hana Zahrádková28. 1. 2013
Ano, Jani, souhlas!?

Jitka Rambousková28. 1. 2013
+Jana Zárubová Ano.
navíc málo četby a vyjadřují se písmem na soc.sítích ve zkratkách, bez hacku a carek a s emotikony - koneckonců známe to sami?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
+Jitka Rambousková Četba by taky výrazně pomohla. Rozšířila by slovní zásobu a ukázala, že "Mám triko" lze říct desítkami dalších a libozvučných vyjádření :)?

Jana Zárubová28. 1. 2013
Nedávno jsme s páťáky v informatice dělali stránky na Tackk.com. Někteří to napsali bez háčků a čárek a hrozně se divili, že to mají předělat...?

Jitka Rambousková28. 1. 2013
Přesně. Vždycky upozorňuji, že nepíšeme sms a vždycky velké divení, jako by byl na klávesnici problém zmáčknout č místo c.?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
+Jitka Rambousková Tady by asi pomohla ta výuka psaní na klávesnici. Třeba prostě neví, kde hledat ta písmenka s interpunkčními znaménky :)?

Berka Malíčková28. 1. 2013
no na tabletu nám taky trvalo měsíc ty háčky objevit?

Jitka Rambousková28. 1. 2013
No, kdybych je to letos neučila a vlastně neopakovala látku z 5. třídy, tak bych tomu věřila. Ale takhle je to jenom lenost, pohodlnost a vliv mobilů.?

Jitka Rambousková28. 1. 2013
+Berka Malíčková Z tabletu taky občas píšu bez :)?



Vzorem správného vyjadřování by měl být učitel. Co si hlídáte při vystupování před třídou? 8 komentářů

Hana Zahrádková28. 1. 2013
Mám druhý stupeň a hlídám se málo. Na prvním stupni je to myslím daleko větší sebezapření. ?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
Říkám velmi často hovorová slova. Začala jsem je používat, abych se co nejvíc přiblížila jejich vyjadřování. Teď vím, že to nebylo správné, ale do spisovného vyjadřování se už nedokopu :(

Mám tendenci mluvit hodně nahlas. Musím se tedy tišit.?

Jana Zárubová28. 1. 2013
Přiznám se, že se hlídám málo. Rozhodně se nepovažuji za vzor správného vyjadřování.?

Ludmila Kovaříková28. 1. 2013
Zásadně nemluvím vulgárně. Občas vpustím pár nespisovných slov. Příliš spisovné vyjadřování žáky odrazuje a i mně je nepříjemné.?

Hana Zahrádková28. 1. 2013
Ano, mluvím nahlas! Snažím se na tom pracovat, ale ne vždy se mi to podaří.?

Jitka Rambousková28. 1. 2013Odpovědět
Asi žádná sláva. Vulgárně ne, maximálně jako "šrapnel" tak 1-2x do roka?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
+Hana Zahrádková Mám to stejně. Když se rozvášním, tak prostě řvu :D?

Věra Janáková28. 1. 2013
Když se rozvášním já - ztišuju a ztišuju. A už se ví, že je zle:)?


Jaký vliv podle vás mají na dovednost komunikace žáků moderní technologie? 10 komentářů

Ludmila Kovaříková28. 1. 2013
Asi se čeká, že napíšu, že s technologiemi se komunikativní dovednosti zhoršují. Ale já, jako introvert, si naopak sociálních sítí cením, protože mě naučily, že se za svůj názor nemusím bát. :-) Se sebevědomím se zvedá i úroveň vyjadřování.?

Hana Zahrádková28. 1. 2013
Co pozoruju na fb, tak píšou nespisovně, což by nevadilo, kdyby nepsally chyby tak markantní, že si jich i já všimnu! Jinak všichni mluví o zkratkovitém mluvení podle smsek, ale to já v matice a chemii moc nepozoruji.?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
Mně spíš vadí, že mluví v jednoduchých větách. Kdyby víc používali Twitter, řekla bych, že se vyjadřují ve 140 znacích :)
Také málo používají přídavná jména, příslovce. Prostě jej jejich vyjadřování takové syrové a projevuje se to pak na slozích. Je třeba je pořád nutit do "košatějšího" vyjadřování.?

Jitka Rambousková28. 1. 2013
 chyby tak markantní, že si jich i já všimnu! - tak nějak to dětem říkám, když vidím ty hrůzy.?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
Čtu poměrně často v zahraničních článcích, že používají programy jako Audacity apod. Možná že už nastoupili cestou od psaní k mluvení.
To u nás zatím moc není, že? Tablety/mobily nám v tom mohou pomoct??

Jitka Rambousková28. 1. 2013
A nepoužívají "kecací" programy, aby nemuseli psát a nebyly vidět hrubky??

Pavlína Hublová28. 1. 2013
+Jitka Rambousková Nevím, co používali první :)?

Jana Zárubová28. 1. 2013
Nechci píchat do vosího hnízda, ale osobně si myslím, že by se měli mluvení více věnovat v češtině na úkor všech těch rozborů a určování přacích a kdoví jakých vět.?

Ludmila Kovaříková28. 1. 2013
+Jana Zárubová Souhlasím, jen kdybych měla dost času. Současné disponibilní hodiny mi zřejmě utečou na cizí jazyk. ?

Věra Janáková28. 1. 2013
Je to tak. Mnohdy ani nemají příležitost mluvit. Při 25ti dětech by musela být denně hodina jen "kecací", aby se všichni dostali ke slovu. A v naukových předmětech? To jim zas dost často dochází téma..?



Máte nějakou zkušenost s odborníkem na logopedii, komunikaci apod? ... z pozice učitele, rodiče nebo osobní? V čem byla tato vaše zkušenost pozitivní/negativní? 17 komentářů

Hana Zahrádková28. 1. 2013
Jako malá jsem na logopedii chodila. Bavilo mě sedět na točící židli :) a pak si taky vybavuji, jak jsme doma s mamkou trénovali na další sezení. ale jinou zkušenost zatím nemám.?

Berka Malíčková28. 1. 2013
S dcerou chodím na logopedii....a ráda se tam točí právě na té židli, ale do spolupráce se jí moc nechce, a to ani doma...jenže já byla to samé?

Ludmila Kovaříková28. 1. 2013
Asi máme podobné zážitky. Točící židle byla problém pro paní logopedku, která očekávala klidné ochotné dítě...
Sama bych ráda měla nějaké základy logopedie, abych mohla některým pomoci. (I když na druhém stupni je dost pozdě.)?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
Chodila jsem se synem jako předškolákem. Neuměl R. Stačily 4 návštěvy a bylo to. A trénování - no jasně, že se mu nechtělo. Tak jsme vymýšleli kdejakou ptákovinu, aby to bylo zábavné.
Hlavně na dýchání (funěli jsme na co se dalo) a pohyb s dýcháním (cvičili všichni plyšáci apod.).
Výsledek se dostavil velmi brzy.?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
A ještě jedna zkušenost ze zápisu:
Učitelka: "Paní N., kolegyně si všimly, že Váš Kája vyslovuje špatně r, ř, s, š... Už Vám doporučoval paní učitelka ve školce návštěvu logopedie?"
Maminka se otočila na malého 6letého Káju: "Vidíš, Kájo, já jsem ti říkala, že bysme s tím tvým mluvením měli něco dělat."

Kája asi nechtěl nebo co...?

Petr Vanický28. 1. 2013
Ja jako maly taky neumel R a chodil na logopedii. ale moc valne vysledky to nemelo. Pomohlo az, kdyz mi mama rekla, ze mi nekoupi tatranku, dokud si o ni spravne nereknu.?

Hana Zahrádková28. 1. 2013
Tohle nechápu! Kdo rozhoduje? Kája nebo maminka? Nějak se nám tou americkou výchovou přehodily role, ne??

Pavlína Hublová28. 1. 2013
+Petr Vanický  :D
Trochu vydíráníčko, ale když pomohlo...?

Jitka Rambousková28. 1. 2013
Osobní - ano, třeba trénovat sykavky bez předních zubů nešlo nebo si pamatuju na takové malé zrcátko do kabelky s obrázkem, které jsem dostala, abych trénovala
S vlastními dětmi - se synem jsme vzorně chodili a naučili se 3/4 abecedy ještě před 1.třídou, dcera se zasekla a na logopedii nepromluvila. Paní povídá - "Doma bude mluvit, tak to zkuste jako se synem, však to znáte a ono to půjde" a šlo.?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
+Hana Zahrádková Taky jsem zůstala s otevřenou pusou a nebyla jsem schopna čehokoli.
Jako matka nejsem asi příliš přísná, ale pokud usoudím, že by mého syna mohl problém limitovat v dospělosti (a dokud jsem měla šanci ho přeprat), bylo vždy nakonec po mém. Nenapadlo by mě polemizovat o tom, jestli s milému Kájovi chce nebo nechce!?

Jitka Rambousková28. 1. 2013+1
2
1
Tdenky, tdumpeta, tatdanka :D?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
Dostali jste se někdy do situace, že byste rodičům doporučovali odborníka z této oblasti? Na 2. stupni už je asi všechno upečeno, že?!?

Berka Malíčková28. 1. 2013
já jsem strávila na logopedii opravdu několik let....na té opravdu fundované jsem odmítala spolupracovat, pak si mě brala paní ředitelka mš na soukromé cvičení a i ve škole pak byla jedna  učitelek zaměřená na logopedii...ale u té jsem byla snad jen jednou...řekla, že jsem snaživá a doženu to, ale nemá se cenu trápit bez těch předních zubů
Naopak, u dcery jsem se ptala paní dr. ve 4 letech, na doporučení k logopedii... a bylo mi řečeno, že stačí rok před školou...tak nám prostě ne ?

Hana Zahrádková28. 1. 2013
To byla samá tdáva tdnka a dědictví je v pdachu! :)?

Jitka Rambousková28. 1. 2013
+Hana Zahrádková Zabiju učitele Janderu! :D?

Hana Zahrádková28. 1. 2013
+Jitka Rambousková :))))?

Věra Janáková28. 1. 2013
U nás je pojem pan Ďatko. Zvládne i ztracené případy, ale není lehké tohoto svéráze ustát. Dost často ke škodě svých dětí nevydrží rodiče. Prostě je dnes, +Pavlína Hublová, taková doba. Jak něco "bolí", pryč od toho.?



Máte v zásobě nějaké "vtipné historky z natáčení" nebo postřehy, které souvisí s mluvou našich dětí a mládeže nebo i dospělých? 6 komentářů

Pavel Hodál28. 1. 2013
Učil jsem plazy a říkám: "zmije se živí myšima, myšma, myšama, myšmama... Děcka, jak je to?" A to už jsme se řechtali všichni a tu větu jsme prostě nebyli schopni napsat ani vyslovit?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
Při hospitaci jsem uváděla příklady nespisovných slov: "vokno, votevřít... voda." Všichni jsme přežili.?

Ludmila Kovaříková28. 1. 2013
:-) Já si obvykle pletu Romana s Romanou.?

Jitka Rambousková28. 1. 2013
Zrovna minulý týden jsem ze sebe nebyla schopna dostat "s dvěma /s dvěmi/ s dvouma" a ty uhly k tomu už to dorazily totálně.
Pomáhala mi celá třída a skončila jsem opisem jinými slovy :)?

Jana Zárubová28. 1. 2013
Vymyslela jsem nové slovo :). Mám třídu, kde jsou 4 Kubové a jednou zrovna všichni tak trošku vyrušovali. Povídám, heleďte "Kubata" nechte toho a od té doby to používají :))?

Pavlína Hublová28. 1. 2013
Tady jsem popsala, jak jsem se nemohla vyžvejknout při hospitaci: http://pepous.blogy.rvp.cz/prispevky/hospitacicka-a-skodici.html?











Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-18. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-18). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína