26. 2. 2013

23. PEPOUŠovo vlnobití III.: Motivovaný žák, motivovaný učitel - a jak nevyhořet

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Téma: Motivovaný žák, motivovaný učitel - a jak nevyhořet 
Následuje textový záznam diskuze...




Jak bude "fungovat" motivovaný žák aneb Čeho chceme dosáhnout? 7 komentářů

Pavlína Hublová4. 3. 2013
Žák:
- se těší na výuku
- je aktivní i mimo výuku (referáty, zájem o téma)
- má vše připraveno na hodinu, protože to považuje za důležité?

Lucie Štrbová4. 3. 2013
motivovaný žák se nebude o hodině nudit, bude dávat pozor, protože ho probírané téma bude zajímat ?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Lucie Štrbová  Vnitřní motivace je báječný hnací motor, ale když je protivný/nudný učitel, je to dřina veliká. :)?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
Když jsme schopní charakterizovat motivovaného žáka, jaké prostředky zvolíme??

Lucie Štrbová4. 3. 2013
S tím souhlasím. Pro motivovaného žáka je určitě důležitá osobnost učitele a také styl vyučování učitele.?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Lucie Štrbová Chtěla jsem tím jen naznačit, že i motivovaného žáka může špatný učitel znechutit.

Předpokládám ovšem, že většina žáků je neutrálních a je právě na nás, jak je získáme.
Ovšem, jak už bylo zmíněno jinde, konkurence je zatraceně drsná.?

Jana Zárubová4. 3. 2013
+Lucie Štrbová
Motivovaný žák se bude v hodině nudit, když mu nenabídneme pro něj smysluplnou aktivitu. Protože pokud je žák opravdu motivovaný, ví mnohem více než jeho nemotivovaní spolužáci a na nás je, abychom mu nabídli aktivity aby se nudit nemusel :)?



Jakou nejšílenější motivaci jste použili nebo jste o ní slyšeli? Čeho tím bylo dosaženo? 3 komentáře

Pavlína Hublová4. 3. 2013
Obdivuju učitele, kteří se např. převléknou za šílené vědce nebo za historickou postavu. Sama jsem nic takového nepodnikla, styděla jsem se používat i maňáska v 1. třídě.

Jen jestli to stačí - žáci se možná budou těšit na hodinu, ale budou mít sami zájem věnovat se učivu? Nebo se jen těší na bláznivého učitele??

Jana Zárubová4. 3. 2013
Jsem ochotná blbnout jakkoli ale ne pro žáky ale se žáky. Nevím, jestli jsem to napsala srozumitelně.?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Jana Zárubová Zcela.
Ono, kdyby učitel blbnul PRO žáky, bude dřív nebo později trapnej.?



Jako jednu z forem motivace můžeme použít tzv. gamifikaci (gamification). Co si pod tím představujeme a jak by to mohlo fungovat? Nebo už funguje? 7 komentářů

Pavlína Hublová4. 3. 2013
Prvky hravosti - odměny za výkony.
Myslím, že to tu bylo už dávno (vy jste nedostávali do notýsků razítka?), jen se to teď bere víc vědecky. A zamíchala se do toho nová média.

A pak je tu zapojení výukových her. Ale i hry (stolní, papírové) jsme hrávali ve třídě taky, ne?!?

Jitka Rambousková4. 3. 2013
Je fakt, že prvek hry zabere skoro vždycky. Ale ani ty počítačové nejsou zárukou 100% úspěchu, děti jsou vybíravé a už ví, že je to u učení :D?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
Zrovna dnes mi syn říkal, že někteří nevydrželi ani v klidu sledovat hodinový dokument - zdál se jim málo "akční". A to šlo o 16 - 18 leté mladé lidi!

Chci tím říct, že už nestačí jen ukázat obrázek a doufat, že děti vydechnou úžasem...?

Jitka Rambousková4. 3. 2013
Hele, čím jsem starší, tím víc se připravuju, protože už "ten obrázek" už nestačí?

Jana Zárubová4. 3. 2013
Nejen, že nestačí obrázek, nestačí ani pohyblivý obrázek :))?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
A co je tedy tak lákavého na odznáčcích?
Nebo je to něco jako celoroční hry - kdy museli žáci "získat body", aby mohli postoupit do cíle??

Pavlína Hublová4. 3. 2013
Myslím, že kladem by mohlo být, že by žáci viděli své pokroky. Tedy ve formě jakési cesty k cíli.
Trochu srozumitelnější, než virtuální klíčové kompetence a jejich získávání.?



Výuka má být stále zajímavější, abychom žáky "přitáhli" ke škole. Kam až můžeme zajít? Řešili stejné otázky i učitelé, když jsme my chodili na základní/střední školu? 3 komentáře

Jana Zárubová4. 3. 2013
Myslím, že dřív učitelé tento problém neřešili, nebo v mnohem menší míře, protože nebylo tolik jiných zdrojů informací jako v dnešní době?

Jitka Rambousková4. 3. 2013
Souhlas s Janou. Vše je zajímavější než škola a představa, že dnes a denně žáky zaujmeme a pořád budou nadšeni z naší výuky je představa šílence. To prostě nejde pořád. Když máme kliku, tak občas ano.?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Jana Zárubová Takže tvrdá konkurence.

Myslím taky, že dřív se s tím nikdo moc nepatlal. Báli se snad naši, že když mi jednu lupnou, že na ně zavolám sociálku? A pamatujete ty nervy, když se rodiče vraceli ze schůzek SRPŠ?
Teď, aby se bála učitelka, když jde na rodičák!?



Motivuje někdo dnešní učitele? Jak a čím? Čeho chce dosáhnout? 18 komentářů

Jitka Rambousková4. 3. 2013
Kdo chce čeho dosáhnout? Tem kdo motivuje? Učitel??

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Jitka Rambousková Ano, myslela jsem to tak. Pokud někdo chce motivovat učitele, tak proč vlastně? Jak by měl fungovat motivovaný učitel??

Jitka Rambousková4. 3. 2013
Myslím, že motivovaný učitel se motivuje sám nebo ho motivují děti. Myslím, že o motivaci učitelů se až tak moc nikdo nestará. Spíš je to každému fuk. Udělejte. Napište. Vyplňte. Otestujte. Proč? Neptejte se a předělejte to jinak. ?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Jitka Rambousková Prostě povolání jako každé jiné. Řidiče tramvaje se taky nikdo neptá, jestli je motivovaný.

Bohužel v oblasti zaměstnání, kde člověk jedná s lidmi, je vyhoření dost palčivý problém...?

Jana Zárubová4. 3. 2013
Motivace může být dobrým slovem, někdy i stačí nebránit v aktivitě?

Lucie Štrbová4. 3. 2013
Učitele může motivovat pozitivní zpětná vazba od žáků, například to, že žáky výuka baví a těší se na hodiny s učitelem.?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Lucie Štrbová Ano, báječný začarovaný kruh :) - viz naše povídání jinde.

Souhlasím, že hnacím motorem by měla být vnitřní motivace učitele - mám to rád, dělám to rád...
A pak je tu ocenění - nějaké to poplácání po zádech, jednou za rok alespoň jeden děkující rodič, rozzářené oči dětí...?

Jana Zárubová4. 3. 2013
Mně třeba stačí, když děti na konci hodiny řeknou: Jé, to už je konec...?

Pavlína Hublová4. 3. 2013 (upraveno)
Chcete mi, PEPOUŠové, říct, že peníze by vás nemotivovaly? :D?

Jitka Rambousková4. 3. 2013
To asi říct nemůžeme :)

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Jitka Rambousková Ok, opravuji - není to ten nejhlavnější motivátor :)?

Jitka Rambousková4. 3. 2013
Kdyby mi platili 2x víc za nějakou práci, co by mne nebavila, tak bych moc přemýšlela, jestli ji vzít. Dokonce jsem ji 2x odmítla.?

Jana Zárubová4. 3. 2013
Souhlasím s +Jitka Rambousková . Kdyby mě nějaká práce nebavila asi by to peníze nevyřešili.?

Lucie Štrbová4. 3. 2013
penize hraji taky svou roli ale pro mě je důležitější, aby mi ta práce vnitřně něco pozitivního přinášela?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
Možná proto tu taky všichni teď sedíme a sdílíme - protože stejně víme, že za to žádné peníze nebudou a nevadí nám to :D?

Lucie Štrbová4. 3. 2013
+Pavlína Hublová :-) výměna zkušeností je také pozitivní motivací?

Pavel Vondra4. 3. 2013
+Jitka Rambousková Jen mám občas obavy, jak uživím děti (které zatím jen plánujeme). Ale není to motivátor. Motivace jde v mém případě skutečně hlavně od dětí.?

Jitka Rambousková4. 3. 2013
+Pavel Vondra Já už čekám, že mne začnou živit ty moje  :D.
Dovedu si představit, že bych se za v určité situaci dala "koupit" a nikomu se nedivím, když jde za výdělkem. Možná, že to nebyla hrdnost a nadšení z učení, ale obyčejný strach z něčeho jiného. :)?



Motivovaný učitel vydrží jen na plný plyn jen potud, pokud dostává "šťávu". Kde ji ale pořád brát? 28 komentářů

Pavlína Hublová4. 3. 2013
My ženské to máme jednoduché - potřebujeme si o tom prostě jen popovídat. Ale co muži-učitelé??

Jana Zárubová4. 3. 2013
Haló muži, řekněte nám, jak to máte vy.. +Bohuslav Hora ?

Jitka Rambousková4. 3. 2013
Ti to až tak neřeší. ?

Bohuslav Hora4. 3. 2013
Dobře, dneska se mi nechce pracovat, ani diskutovat, ale když se ptáte, tak to řeknu. Důležité je se nabít s příteli - mám Pepouše, mám Toškáky, šel jsem se podívat do ředitelny, když mě chtěli zaměsnat. Potřebuju k práci svobodu, když to mám, vyrobím požadovanou práci, dokážu si vyšetřit čas, a pka kreativně tvořit to, co mám rád, to mě nabíjí. Projekty s mými přáteli mě nabíjí, jízda na kole mě nabíjí, přemýšlení mě nabíjí, moje technika mě nabíjí, moje lelkování, nicnedělání mě nabíjí.?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Bohuslav Hora Skvělé, díky.

A opravdu nám ženám stačí si povídat??

Bohuslav Hora4. 3. 2013
Dovolím si ještě jeden názor - nestačí, potřebujete to samé, co my. Nejdůležitější je podle mě ta svoboda v práci, když ji nemáme, skomíráme a prcháme jinam. Někdy jen myšlenkově, jindy opravdově - změníme zaměstnavatele, když nám způsobuje nesvobodu. Nesvobodní lidé nemohou vychovat svobodné lidi. Nebo se mýlím??

Bohuslav Hora4. 3. 2013
A omlouvám se za překlepy - píšu to na iPadu, dneska mě postihla lenora, která říká v rámci prevence vyhoření - dej si pohov. :)?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Bohuslav Hora Něco na tom bude. Když mi někdo bude házet klacky pod nohy, nakonec se na to vykašlu - rezignuju nebo uteču.?

Bohuslav Hora4. 3. 2013
Chvíli utíkám do sebe, pak k jiné práci na vedlejšák a pak ueču úplně jinam, kdesi mojí práce váží a ocení ji i jinak než finančně.?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
Takže jsme v podstatě takový novodobí upíři. Sajeme energii ze svých žáků :D
To je pochopitelně přehnané, ale z vašich komentářů usuzuju, že to je to, co nás nejvíc nabíjí.?

Jana Zárubová4. 3. 2013
my ji nesajeme, ale rozmnožujeme, protože žáci motivují nás a tím my pracujeme lépe a zase lépe motivujeme žáky a tak se energie může rozmnožovat :)?

Bohuslav Hora4. 3. 2013
No řekl bych, že ji do nich pumpujeme, občas si něco od nich bereme, a sajeme i jinde. Třeba na vlnobití, na osobních setkání, v naší zábavě. Prostě je třeba si tvořit zábavy pro důchod. Tak budeme potřebovat takové nějaké koně, kteří nás budou bavit, když už nebudeme chodit do těch ústavů. :)?

Pavel Vondra4. 3. 2013
To zní zajímavě. Je pravdou, že po třech letech mučení se cítím ve své práci komfortně. Spíše začínám mít potíž, že se snažím, tvořím... a kolem mě téměř mrtvolno. A to jsme sborovna 30-38 let.?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Pavel Vondra Smutné...?

Bohuslav Hora4. 3. 2013
:D?

Pavel Vondra4. 3. 2013
+Pavlína Hublová Mám kolegu, který je vyhořelý pijan v 35ti.  Ale jinak je to myslím jen trocha lenosti a "nezapálenosti" do inovací... škoda.

Prostě jsem považovaný za hračičku.?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Pavel Vondra Tak se toho drž :)
Přeci jen je v tom našem pos(l/r)ání tolik překážek, že se nějak bránit musíme. A když to je tím, že jsme hračičky, tak ať :D?

Bohuslav Hora4. 3. 2013
No jo, občas bývá mrtvolno, nejlepší je jít příkladem, nikoho nepřesvědčovat, to je zbytečné, spíše kontraproduktivní.?

Jitka Rambousková4. 3. 2013
Mám taky mladé kolegy-muže, které nikdo nikdy neviděl jít do třídy s pomůckou (přírodopis), stačí jim učebnice. Nechápu. ?

Jitka Rambousková4. 3. 2013
+Pavel Vondra Drž se nás :) My jsme pro každou špatnost?

Bohuslav Hora4. 3. 2013
Mně by to nebavilo.?

Bohuslav Hora4. 3. 2013
Kde je zase nějaká špatnost? Sem s tím! :D?

Pavel Vondra4. 3. 2013
+Bohuslav Hora Letos mě mrzí, že nám upadají stránky školy. Nejsou aktuality. Mezi prací inside (výukové materiály,  programy, projekty, EU PES) se mi nějak vytratila práce na stránkách a nikomu to extra nevadí.
Asi by se mi líbila povinnost přispívat od všech autorů akcí. Na každého troška práce, na net bych to už dal.?

Jana Zárubová4. 3. 2013
Tedy škoda, že ti nemohu dát víc plusíků +Bohuslav Hora  :D :D?

Pavel Vondra4. 3. 2013
+Jana Zárubová máš tam třetí :-)?

Bohuslav Hora4. 3. 2013
+Pavel Vondra Taky nějak moc extra nestíhám, existuje povinnost, že kdo je zodpovědný za akci, řeší si texty a fotky, ale musím to popohánět. Mojí výhodou je, že jsem část vedení školy. Takže mám perfektní spolupracovníky i ty, kteří se do toho moc nehrnou, u nich si musím říct o příspěvky.?

Bohuslav Hora4. 3. 2013
+Jana Zárubová :D :D :D?

Bohuslav Hora4. 3. 2013
+Jana Zárubová Vidím, díky. :D?



Mám skvělý nápad - jak jej podat svým kolegům? Jak poznám míru, když chci někoho získat/inspirovat? Kdy je třeba přibrzdit a kdy popostrčit? 18 komentářů

Jitka Rambousková4. 3. 2013
Na stříbrném tácu :)?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Jitka Rambousková A já zase spíš uspěla s "nenápadně" - nenápadně jsem někde nechávala ležet pracovní listy, nenápadně jsem odkládala pomůcky, nenápadně jsem vystavovala výtvory... Zvědavost jim nedala :)?

Jitka Rambousková4. 3. 2013
Teď jsem slyšela o přesně opačném - o schovávání praclistů, protože kolegyně bez ptaní využívá a ani neřekne bú. Nebyla to motivace, spíš ukradení a usnadnění si práce, protože na oplatku není nic.?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Jitka Rambousková Na oplátku jsem musela počkat - 3 roky :)
Ale chtěla jsem, aby kolegyně poznala sama. Kdybych nechtěla, taky bych možná schovávala. :)?

Jana Zárubová4. 3. 2013
Nenápadně to moc nejde...a hlavně to strašně dlouho trvá...a nápadně to taky nejde...
...nějak mi to nejde...
Když o tom tak přemýšlím, motivovat děti je snazší :))?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
"Nápadně" mi to tedy nešlo - byla jsem za "vytahující se". A to mi opravdu milé nebylo.?

Jitka Rambousková4. 3. 2013
Posílám maily - takový občasník a občas slyším odezvu, kdo co prohlídl, komu se co líbilo. Ale to jsou fakt výjimky.?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Jitka Rambousková Zkoušela jsem vytvořit skrytý učitelský web, kam jsem dávala zajímavou inspiraci. Ale z pozice učitelky jsem toho moc nesvedla - a neuměla jsem získat ani vedení...

Asi největší úspěch jsem měla s pravidelnými schůzkami v rámci ročníku. Navrhla jsem, že to dáme na měsíc na zkoušku a pokud se jim to bude zdát užitečné, budeme v tom pokračovat.
Vydržely jsme 1,5 roku než jsem odešla ze školy.?

Jitka Rambousková4. 3. 2013
Dala jsem k dispozici všechny svoje odkaz na Diigu, ale to nezabralo. Tak semtam sesmolím mail s odkazy na zajímavá místa.
Matikáři nemají o schůzky zájem, ani trochu a mne už nebaví je do něčeho nutit. Teď se mi vrátila kolegyně po mateřské - s tou jsme jely na stejné vlně. Tak zase bude s kým měnit materiály a někoho to bude zajímat.
Už jsem na ní nahrnula spoustu webů a ona na mne spoustu požadavků, co nutně ve škole potřebuje :)?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
Ale mám i opačnou zkušenost - že jsem prostě přestřelila. Vyděsila jsem kolegyni, že nabyla dojmu, že to absolutně nemůže zvládnout - a skončila. Tedy skončila se mnou :)?

Jana Zárubová4. 3. 2013
Posílat maily...hmm, když na ně nikdy nepřišla žádná odezva...říkám si už žádný nepošlu, ale stejně mi to někdy nedá...a říkám si, tohle je přece super...no asi není...zase žádná odezva...?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Jana Zárubová A tady přichází na řadu komunita. Když není odezva doma, tak hold vykoukneme z okna :D?

Jitka Rambousková4. 3. 2013
Dlouho jsem myslela, že nic, že zbytečné, ale nakonec se semtam někdo ozve.

Jako jsem si říkala, že jsem asi blbá, že dělám web třídy a že je to vlastně zbytečné. Že ho rodiče ani neznají a teď za mnou byla kolegyně z 1.stupně, že by chtěla taky web třídy jako mám, že si to rodiče hrozně chválí, že mluvila s tím as tím a ten to říkal. A spadla mi čelist. Mně neřekl nikdo ani pumpička.?

Jana Zárubová4. 3. 2013
v mém případě spíš otevřeme okna na monitoru :))?

Pavlína Hublová4. 3. 2013 (upraveno)
+Jana Zárubová To už máš jedno z kterého okna :D?

Jana Zárubová4. 3. 2013
Já s motivací kolegů mám docela velký problém, protože pořád nějak nemohu pochopit, že je to nezajímá....?

Pavlína Hublová4. 3. 2013
+Jana Zárubová Taky mi to hlava nebrala. Nechápala jsem (a stále nechápu), jak je možné, že se někdo nechce (nemá potřebu) se zlepšovat.?

Jana Zárubová4. 3. 2013Odpovědět
Nevím, třeba najdu na webu nějakou aplikaci a už mi hlava šrotuje a chrlí nápady, jak by se to dalo...i když třeba zapadnou, ale vždycky se něco ujme...
...když to ukážu kolegům: ale to by..., a to by nešlo..., ale ono to dlouho...a to bych musela...?










Jestli chcete sledovat, jak se hlasování vyvíjí, tak občas navštivte stránku Google Plus, která je vlnobití věnována.

Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-23. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-23). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

1 komentářů:

  1. 6 Powerful Strategies For Deeper Learning In Your Classroom

    http://www.teachthought.com/learning/6-powerful-strategies-deeper-learning-classroom/

    Zaujalo mě v článku:

    Here are some ways to build strong learning communities
    "jak budovat silné vzdělávací komunity: inspirovat studenty k péči o úspěch toho druhého ... zapojit starší žáky jako mentory, modely a průvodce; stanovit normy pro konstruktivní zpětnou vazbu a reflexi..."

    Contextualize: Tie Subjects to Each Other and Keep It Real
    "učení se stává mnohem smysluplnější, když je žák osobně zainteresován a předměty jsou integrované. Učivo není vyučováno v izolaci, ale je propojeno tématem, koncepcí a napříč předměty."

    Reach: Network Beyond School Walls
    Propojení s komunitou, okolím školy/bydliště žáka, jeho zájmy a potřebami komunity.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína