21. 4. 2013

29. PEPOUŠovo vlnobití III: Sešity, bločky, notýsky, papírky - jak vypadají zápisy v sešitech mých žáků?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Téma: Sešity, bločky, notýsky, papírky - jak vypadají zápisy v sešitech mých žáků?
Následuje textový přepis diskuze...




Jaký se váš cíl ohledně zápisů do sešitů ve vašem předmětu? Co chcete, aby žáci v sešitech měli? 4 komentáře

Pavlína Hublová22. 4. 2013
Bohužel jsem rozpolcená mezi dvěma požadavky - úprava (přeci jen by na 1. stupni měli získat nějakou dovednost pečlivější úpravy svých zápisků) a tvořivost. Ovšem moc dobře vím, že lépe vypadá strukturovaný zápis než myšmapa či vlepený papírek s náčrtkem :(?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Sešit beru jako pracovní nástroj, takže většinou nějak extra na úpravu nehledím, zvlášť v matice. ten letošní sešit je experiment :)
Jinak do sešitů neopisuji učebnici, ale chci, aby tam byly věci, ketré v učebnici nejsou nebo nejsou "vidět"?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
Proto se mi osvědčil pro 1. a 2. třídu velký sešit A4 nelinkovaný, který byl na naše pokusy, poznámky, lepení, obrázky apod. Pak jsme se 2. třídě už měli normální sešity s linkami, takové ty "reprezentativní".?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
Důležité je zapsat si poznámky, protože učivo mají v učebnicích, pracovních sešitech a vlastně všude kolem sebe.
A poznámky nelze nikdy udržet v úplném přehledu.?



Jak často zasahujete do struktury zápisů žáků v jejich sešitech? Vedete žáky ke konkrétnímu vzhledu zápisu, necháváte úplnou volnost nebo inspirujete a necháváte se inspirovat? 12 komentářů

Pavlína Hublová22. 4. 2013
Viz předchozí otázka.
Na 1. stupni je alespoň do 3. třídy (a lépe ještě o 2 roky déle) důležité, aby si žáci zvykli na pěkné a upravené sešity. Nicméně jsem nikdy nedávala sešit přepsat a ošklivou známku za úpravu jsem dala jen v případě nevhodných malůvek, potrhaných stránek a podobných excesů.?

Ludmila Kovaříková22. 4. 2013
Přiznám se, že stále preferuji konkrétní vzhled zápisu. Dávám přednost přehlednosti. Učím se však poskytovat volnost tak, aby zápis měl smysl.?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Různě. Jak co a jak kdy. Něco společně, aby se třeba naučili nějaký typ zápisu, něco sami. ?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
Čím déle jsem učila, tím víc jsem si byla vědoma toho, že zápis, který připravuji já, si uzpůsobuji svému stylu učení. Proto jsem byla otevřená nějakým alternativám. Ale na 1. stupni ještě nějaké pokusničení ze strany žáků ani požadováno nebylo...?

Jana Zárubová22. 4. 2013
Asi jako +Jitka Rambousková . Někdy zapisujeme společně, někdy mají volnou ruku.
Dokonce mají volnou ruku i v tom, zda použít sešit nebo desky, do kterých si budou vkládat. Ale je pravda, že některým jsem desky již rozmluvila, protože prostě nebyli schopni mít tam vše.?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
Hodnotíte úpravu sešitů? Zadali jste už někdy žákovi přepsat sešit??

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Letos si kontroluji "velký" sešit, jinak úpravu a obsah nijak neřeším.
Dějepis jsem nechávala doplnit, ale jenom v extrémních případech. ?

Ludmila Kovaříková22. 4. 2013
Tohle mě vždycky trápilo, že nejsem dost důsledná na to, abych sešity zkontrolovala a nechala je zápisy dopsat.?

Jana Zárubová22. 4. 2013
Taky nejsem důsledná. V šestce, když dostanu novou třídu, tak se snažím víc, ale postupně polevuji :(?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
+Ludmila Kovaříková Myslím, že nejde o důslednost, Já jsem sice kontrolovala, ale přepisovat sešit (nebo stránky v sešitě) mi přišlo jako dokonalý nesmysl - i když ty stránky byly k ničemu.?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Koho mi to připomíná :).

Asi nám připadají důležitější jiné věci, než se hrabat v popsaných sešitech. Ony zase až tolik neznamenají. největší bordelář ze třídy matiku umí nejlíp. Jeho sešit na žádném videu není :)?

Ludmila Kovaříková22. 4. 2013
+Pavlína Hublová Tak tím se budu uklidňovat.?



Jaký nejzajímavější způsob zápisu jste někdy se žáky zvolili nebo viděli u kolegů? Co na něm bylo tak zajímavého? 11 komentářů

Pavlína Hublová22. 4. 2013
Mám ráda různé vlepování čehokoli, co v hodině vzniklo. Bohužel pak sešity nabobtnají, nedají se zavírat a velmi brzy jsou celé takové ožmoulané. Máte na to nějaké řešení??

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Ne. Protože, co si nevlepí, to ztratí.?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
A co zrušit sešity a mít desky s auroobaly? Prostě vkládat... Třeba takový velký A4 sešit bez linek by se dal docela dobře nahradit...?

Ludmila Kovaříková22. 4. 2013
U +Jitka Rambousková ?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Dal, nejlepší by byl nějaký velký kroužkový blok. Ale tam se zase blbě píše na levou stranu a při otáčení listy trpí a užužlají se a upadnou. Fakt nevím.
Ale desky s vkládáním, taky nejsou žádná výhra. ještě jsem asi neviděla žádné, co by byly v pořádku.?

Ludmila Kovaříková22. 4. 2013
Taky ráda lepím, ale dnes jsme v mluvnici stříhali kartičky adjektiv a pak lepili obálku, kterou vlepili do sešitu. Doma mají rodičům vysvětlit, co jsme probírali a seřadit si kartičky. (Na lavici ve škole jsme napsali mladý/jarní/otcův, matčin a řadili do sloupců.) = vzorem jsou mi sešity +Jitka Rambousková ?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
+Jitka Rambousková Asi by to chtělo velký kroužkový blok bez kroužků... :)
Bohužel jsem žádné jiné řešení nenašla.
Volné listy - v pořádku, ale jak je pak spojit/udržet pohromadě??

Pavlína Hublová22. 4. 2013
+Jitka Rambousková Zdá se, že bude na co se dívat na nástěnce, až přihodíš svoje nějaké ukázky (já je znám, ale těším se na ně i tak) :)?

Ludmila Kovaříková22. 4. 2013
U slovníčku příkazů v pracovním sešitě (v letošním testování mají být zadání k úkolům anglicky) jsme vyrobili 1 - 2 strany A4. Na ni nalepili nastříhané pruhy a napsali abecedu. Každé písmeno se zvedne a pod ním jsou slovíčka. Někteří zvolili jen tabulku, ale i tak jsem byla spokojená.?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
+Ludmila Kovaříková To se mi líbí - vyberou si, jak jim to vyhovuje.?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
+Pavlína Hublová Prohrabávám staré věci a nemůžu najít to, co jsem chtěla.?



Jak přesvědčit žáky, že vámi doporučovaný způsob zápisu poznámek je efektivnější než jejich zažitý? Nebo nesouhlasíte s takovým postupem, kdy bychom přesvědčovali žáky o jiném typu zápisu, než na jaký jsou zvyklí? 11 komentářů

Ludmila Kovaříková22. 4. 2013
Spíš se snažím nabídnout různé způsoby a když už je znají, jsem ráda, že si vyberou ten svůj, protože tím projeví i nějakou dovednost psaní poznámek.?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
Snažila jsem se při vlastivědě vnutit dětem myšmapy. Bohužel výsledkem byl chaos, nepřehlednost a počmáraná dvojstrana.
Byla to moje chyba - chtěla jsem po nich najednou strukturovat poznámky, když 1) o tématu ještě nic nevěděli - jako zápis se dají mm použít podle mne jen pokud používám nekonečný papír, tj. počítač či tablet s programem/aplikací; 2) vnucovala jsem jim strukturu, kterou jsem znala já, ale oni ne, takže netušili např., kde bude třeba nechat místo, protože tam přijdou další informace; 3) nikdy jsme nic podobného nedělali a já na ně najednou vyrukovala s myšmapou přes celou dvoustranu.
Takže špatně :(?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
A je efektivnější?
Když zkoušíme něco nového, tak jim to nabídnu. A že to teď uděláme všichni stejně a když se jim to líbí, tak ho používají. Přesně to funguje na myšmapách. Někdo je automaticky dělá i na dále, někomu nevyhovují, tak proč ho nutit.?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
+Jitka Rambousková problém byl, že jsem po nich chtěla samostatnost, když ještě nebyli připraveni. proto se to nepovedlo a nikdo pak neměl chuť to zkoušet sám.
Zato s prvňáčky a druháky jsme dělali mm maličkých až po veliké (na interaktivní tabuli to šlo jako po másle), takže si na to zvykli a učili se pomaličku - viz moje fotky v ukázkách (jiná otázka s odkazem na nástěnku lino).?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Jenom jsem myslela, že to, co přijde efektivnější nám, nemusí nutně být přínosem každému. U malých je to zase jiné. ?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
+Jitka Rambousková To ano. Ale důležité je ukázat ten princip, aby mohli vůbec zapřemýšlet, jestli je pro ně nebo ne.?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Přesně :)?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
Problém vidím v tom, že někdy jsou hodiny taková nalejvárna (vlastivěda, přírodověda), že nevím, kdy bych dala dětem prostor, jakým způsobem si budou zapisovat... :(?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Nemůžeme mít všechno. Letos nemám předmět, kde by se daly myšmapy a altermativní zápisy plně uplatnit a dost mi to chybí.?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
+Jitka Rambousková Ale lepení (viz fotky v lino) máš možná víc než my :)?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
To jsem probrala nazpět věci, ale úplně něktré věci vidím, ale nemám vyfocené.?



Netradiční poznámky/zápisy mohou působit chaoticky, nesystematicky. Jak si s tím poradit? Jak přesvědčit žáky/kolegy/vedení/rodiče/inspekci, že vámi doporučovaný způsob poznámek má svůj přínos? 15 komentářů

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Zatím jsem nemusela nikoho přesvědčovat či své zápisy obhajovat. Spíš mám problém, že některé zápisy jsou na volné listy a žáci to jako zápis neberou a taky je ztrácejí.?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
Pro jistotu jsem všechno do sešitů lepila - aby byl důkaz (třeba pro inspekci), že se opravdu něco dělalo. Bohužel to ne vždy v sešitě vydrželo a vypadalo dobře :(?

Ludmila Kovaříková22. 4. 2013
Hodně jsem přesvědčovala kolegy o tom, že nemá smysl si psát slovníček do malého sešitku. Prosazuji složku s listy A4, kam si rovnou nalepují křížovky, přesmyčky, kreslí..., aby se slovčíka naučili a rozvíjeli tak kompetenci k učení. (Tím jsem argumentovala.) Někteří bohužel nejsou schopní mít takovou složku v pořádku. Moc lidí jsem i proto nepřesvědčila.?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
+Ludmila Kovaříková Děti nejsou schopny mít složku v pořádku?
Nicméně slovníček je podle mne opravdu přežitek. Nikdy se z něj nikdo nic pořádně nenaučil - max. si zapamatoval, jak jdou slovíčka popořadě.?

Ludmila Kovaříková22. 4. 2013
+Pavlína Hublová Ano, pro některé děti je složka utrpení. Je lepší pro ně mít sešit.
Přesně souhlasím s tím pořadím.?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
+Ludmila Kovaříková Dělali jsme kartičky, ale problém byl s udržováním celé databáze...
Obálka, o které píšeš jinde, je fajn, ale vydrží jen chvilku a do tašky se vysype jedna báseň. :(?

Ludmila Kovaříková22. 4. 2013
Přesně tak, takže někdy je rovnou lepíme. A někdy zase máme obálky.?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
+Ludmila Kovaříková Kartičky byly kartičky, aby si mohli procvičovat český a anglický výraz.
Co se dalo, nechávali jsme ve škole, ale zrovna slovíčka jsem prostě chtěla, aby se učili i doma, jinak by to nemělo smysl.
Takže pořád nějaké sbírání, hrabání...?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Co takové ty umělohmotové kapsy se zipem??

Pavlína Hublová22. 4. 2013
+Jitka Rambousková Taky jsme zkoušeli A4 na kartičky od Pokémonů (nevím, jestli jste zaregistrovali na 2. stupni). Jenže hromadně to nenakoupíte, jednotlivci nepořídí všichni :(?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
+Jitka Rambousková Lepší je zavírací krabička a hromada gumiček.?

Ludmila Kovaříková22. 4. 2013
+Pavlína Hublová Kartičky v angličtině máme na past simple (nepravidelná slovesa).?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Kartičky by mne na řadu věcí lákaly, ale bojím se jejich ztráty a že je stejně nevytáhnou :)?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
Takže kartičky jsme probrali - jsou fajn, ale je problém je udržet pohromadě :)

S myšmapami nebo vlepenými papírky jste problém při kontrolách neměli? Žáci neprotestují, že se jim nafukují sešity??

Ludmila Kovaříková22. 4. 2013
To teda protestují. Ale nedávno mi přišlo děvče říct, že by chtělo mít sešit jako její sestra, kterou jsem taky učila, - tak pěkně slepený. :-)?



Nejen sešity je učitel živ aneb Jaký jiný nástroj/materiál jste někdy zvolili k psaní poznámek/zápisků? 17 komentářů

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Ideálně nějakou techniku, že :)
Občas to jde, některé samostatné práce jsou i vlastně i poznámkami, ale kam je ukládat, aby byly k dispozici jako sešit? ?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
Myslela jsem třeba jen poznámky na post-it nebo skládaný papír jako harmoniku...?

Jana Zárubová22. 4. 2013
Část poznámek si píšeme v Google dokumentech.?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Na část poznámek používáme blog. Ale jenom v jednom předmětu, ať si to vyzkouší.?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
Už jste někdy řešili, že si dítě zápis vyfotilo z tabule a mělo hotovo??

Jana Zárubová22. 4. 2013
Nejkurióznější uložení poznámek, se kterým jsem se setkala, bylo vyfocení poznámek spolužáka: "Protože ona to má takové přehledné " :)?

Jana Zárubová22. 4. 2013 (upraveno)
+Pavlína Hublová ano zažila jsem to , ale nijak zvlášť neřešila?

Jitka Rambousková22. 4. 2013 (upraveno)
Má poznámky? Má? :)
Z tabule přímo poznámky ne, občas si něco vyfotí, ale až takhle ani ne. Ony tam taky málokdy jsou :)?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Kdyby nedělal v hodně potíže a pracoval, taky bych to taky nijak neřešila.?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
+Jitka Rambousková Tak tento názor bych asi od svých kolegyň neslyšela. Vždyť nic nedělal celou hodinu, pak cvaknul... A spolužačka poctivě dřela!?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Jako když mlčela a tupě opisovala a myslela na to, co bude k obědu, tak pracovala? :))?

Jana Zárubová22. 4. 2013
Tak u mě to bylo tak, že on pracoval i poznámky si napsal, ale pak si raději vyfotil cizí.?

Pavlína Hublová22. 4. 2013
V 5. třídě si jeden kluk vyfotil přehled domácích úkolů, co jsem vždycky aktualizovala na bílé tabuli. To bylo vše - na zápis z tabule si nikdo netroufl.?

Jana Zárubová22. 4. 2013
U mě si občas fotí z tabule vzorové příklady. Jednou se někdo zeptal, jestli smí a teď si je fotí častěji. Tedy hlavně deváťáci.?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Já ho hodně promítám, takže by museli fotit v hodině a to si netroufnou a asi by se mi to nelíbilo.?

Jana Zárubová22. 4. 2013
Nedělá mi problém ani to, že si tabuli vyfotí v hodině.?

Jitka Rambousková22. 4. 2013
Budu se muset zamyslet :D?




Máte fotografii netradičního zápisu/poznámek svých žáků? Podělte se o ni na společné nástěnce. http://goo.gl/fWFjX









Jestli chcete sledovat, jak se hlasování vyvíjí, tak občas navštivte stránku Google Plus, která je vlnobití věnována.

Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-29. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-29). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína