15. 5. 2013

33. PEPOUŠovo vlnobití III: Jaké překážky je třeba překonat, aby mohla probíhat spolupráce na úrovni škola - rodina, popř. učitel - rodič?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Téma: Jaké překážky je třeba překonat, aby mohla probíhat spolupráce na úrovni škola - rodina, popř. učitel - rodič?
Následuje textový přepis diskuze...



Jakou představu máme my, rodiče, o možné spolupráci se školou? Co vše by mohlo do této spolupráce spadat? 2 komentáře

Pavlína Hublová20. 5. 2013

Jako rodič bych uvítala, kdyby si na mě učitel udělal vždy čas, když mám problém. Také bych ráda, aby byl nějak k dostižení - tedy jinak než zápisem v notýsku.
A nakonec bych byla ráda, kdyby bylo jeho hodnocení transparentní - dopsání známek před schůzkami je pozdě.

Ale přiznávám, že mám bezproblémového  syna, takže asi nejsem ten správný typ rodiče.?

Jitka Rambousková20. 5. 2013

Jako rodič musím říct, že od ZŠ jsem na aktivy a spolupráci se školou rezignovala. SŠ jsou jiná kategorie než ZŠ a něco tak potupného, jako jsou aktivy na střední škole, jsem nezažila a ráda jsem si je odpustila. Musím se přiznat, že ani Bakaláře jsem neotvírala, stejně v nich byla půlka známek a druhá půlka špatně.

A na ZŠ jsem zase byla v roli dvojjediné - na stejné škole jsme i učila - to se těžko něco objektivně soudí.?


Jakou představu máme my, učitelé, o možné spolupráci s rodiči? Co vše by mohlo do této spolupráce spadat? 11 komentářů

Pavlína Hublová20. 5. 2013

Rozhodně by měl být rodič dostupný - ať už osobně nebo virtuálně. Také by se měl zajímat o výkony svého dítěte. Všechno ostatní se dá už projednat.?

Jana Zárubová20. 5. 2013

Myslím, že hlavní je zájem. Zájem, jak pomoci dítěti se co nejlépe učit, ne zájem o to, aby dítě mělo hlavně nejlepší známky :)?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

+Jana Zárubová Jak by se takový zájem měl projevovat? Jiné to bude asi na 1. stupni a jiné na druhém...?

Jitka Rambousková20. 5. 2013

Zájem je rozhodující.

Vždycky mám problém s tím, co všechno mám vědět o rodině. Kde končí informace a začíná drb, na co ještě můžu zeptat, co bych měla vědět a co z toho, co mi rodič řekne můžu říct dál.
Nedávno se mi trošku složila jedna panenka a že rodiče se hádají a asi se budou rozvádět, pak přišla maminka a té jsem taky utírala slzy. Mám či nemám se zeptat, jak to vypadá? Důležité to je, ale ...?

Jana Zárubová20. 5. 2013

Asi komunikací s dítětem o škole a pokud se vyskytne nějaký problém, tak jeho řešení ve spolupráci s učitelem, ne ve při.
Někdy se rodiče snaží své dítko neustále omlouvat a oprašovat a nechtějí slyšet, že jejich syn nebo dcera mají nějaký problém. Který by byl ve spolupráci řešitelný mnohem lépe.?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

+Jitka Rambousková Z konstelací mám v jednom jasno - jsme učitelé, odborníci na vzdělávání - nejsme psychologové ani rodinní terapeuti.
Teď jen jak s tou informací naložit. Takže si kladu stejnou otázku jako ty :)?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

+Jana Zárubová Pomohlo mi sepsat povinnosti obou stran - co budu dělat já, co udělají rodiče, aby se situace zlepšila.
Najednou je všechno vidět černé na bílém.?

Jana Zárubová20. 5. 2013

sepsání povinností je fajn, když jsou obě strany ochotné tyto povinnosti přijmout a to je právě ta spolupráce. Pokud k tomu nedojde, je každé sepsání nanic?

Jitka Rambousková20. 5. 2013

Sepsání! Co ty smlouvy s rodiči? Už jsem o nich dlouho neslyšela a byly takové úžasné a skoro naše školství zachránily.?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

+Jitka Rambousková Když ono když se něco přikáže, může to dopadnout děsivě...?

Lukáš Hendé Djakoualno21. 5. 20131

V KIPP smlouvy s rodiči mají..nebo jsou to smlouvy s žáky? Myslím, že jsou to smlouvy s žáky a že smlouvy mají i učitelé.?


Na co jako učitel nikdy nemohu přistoupit, pokud bych jednal/a o možné spolupráci s rodiči? 21 komentářů

Pavlína Hublová20. 5. 2013

Aby rodič ovlivňovat CO se bude žák učit. Můžeme se dohodnout JAK (přeci jen rodič zná své dítě mnohem lépe).

Pak bych nechtěla, aby do obsahu výuky už vůbec mluvilo to dítě. Někteří rodiče mají tendenci tu demokracii přehánět.?

Lucie Štrbová20. 5. 2013

neni dobré, když rodič třeba zatajuje některé důležité informace, které by pro učitele mohly být důležité, například když má dítě nějaký zdravotní problém ?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

+Lucie Štrbová Ano, to je dost o důvěře - mohou být prostě věci, se kterými se rodič chlubit nechce.
Ale pak jsou závažné zdravotní věci, které bychom měli vědět v každém případě - třeba alergii na štípnutí. Následující "já jsem na to zapomněla" není nic moc příjemného (osobní zkušenost).?

Jaroslav Mašek20. 5. 2013

+Pavlína Hublová No, zrovna na poslední třídní schůzce jsem byl rád za názor rodiče, který se ozval, proč se žáky neděláme víc práce s text. editorem místo databází. To neznamená, že začnu hned otevírat Word, ale každý feedback je pro mě cenný a přemýšlím o možné/případné (nějaké) změně třeba ne v mém předmětu, ale např. tam, kde se ta práce s text. ed. probírá.?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

+Jaroslav Mašek Pořád si myslím (naivně?), že odborníkem na výuku jsem z nás dvou (tedy ve dvojici učitel - rodič) já, a koneckonců mám nějaký švp a rvp, takže mám přehled,CO by mělo být obsahem učiva.
Jsem alergická na "ale moje/můj ... se tohle nemůže naučit" apod.?

Jitka Rambousková20. 5. 2013

Na posledním aktivu mi rodiče radili, že bych měla chtít podepsané úkoly. Ti stejní je stejně nepodepisují.?

Jaroslav Mašek20. 5. 2013

+Pavlína Hublová Rozhodně souhlasím. Já přemýšlím o všem. A nejvíc o tom, jestli to, co je v ICT učím jim něco dá a mohou to v budoucnu nějak využít. ?

Lucie Štrbová20. 5. 2013

s tím určitě souhlasím, záleží na charakteru problému a taky na tom, jak moc to může ovlivnit vyučovací proces, například nějaké poruchy učení?

Daya Murová20. 5. 2013

Souhlasím, zapomínat na to, že má dítě  třeba astma se nevyplácí :-(?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

Myslím, že hlavním problémem, který budeme muset my učitelé překonat, je taková ta pozice Boha - všechno vím, znám... Chci tím říct, že vyslechnout rodiče a nechat si od něj poradit, co na jeho dítě platí a jak by se mu mohla cesta k učivu ulehčit, to ne každý učitel zvládá.?

Lucie Štrbová20. 5. 2013

s tím souhlasím, myslím si, že učitel by měl jednat s rodičem jako s odborníkem na své dítě a komunikace by měla probíhat na partnerské úrovni a ne nadřízený x podřízený?

Jaroslav Mašek20. 5. 2013

+Lucie Štrbová Souhlas. Jedině tak. Žádný nadř./podř. k ničemu podle mě nepovede. ?

Jitka Rambousková20. 5. 2013

Škoda, že někdy se v pozici boha cítí rodiče a oni jediní ví, co jejich dítě dělá a ostatní (=učitelé a škola) ho nechápou a ubližují mu.?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

Dokážeme to?
A nebude víc rodičů, kteří by toto naše vstřícné gesto zneužili??

Jaroslav Mašek20. 5. 2013

Těžko boha přimět, aby nebyl bohem. (Právě vymyšlená nová povídka o šesti slovech.)?

Jaroslav Mašek20. 5. 2013

P.S. Ale myslím, že to není nemožné. :)?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

Někdy jsem měla pocit, že když udělám vstřícné gesto, mohou to někteří považovat za slabost. A ono to s tou autoritou je vždycky na pováženou.
Nemůže tohle být ten důvod, proč by se mohli někteří učitelé bát víc komunikovat s rodiči (a potažmo i žáky)??

Jaroslav Mašek20. 5. 2013

Asi mohou. Ale když to ve výsledku pomůže dítěti, tak je to vedlejší. ?

Daya Murová20. 5. 2013

+Pavlína Hublová Nemohou být důvodem špatné zkušenosti? Třeba právě tebou zmíněná "slabost"?

Pavlína Hublová20. 5. 20131

+Jaroslav Mašek Víš, mám chuť říct, že ty , jako učitel-chlap, to asi vidíš trochu jinak. Nezní to moc šovinisticky??



Jak nastavit pravidla spolupráce? Osobní schůzka asi bude nutností - jak by měla probíhat? Máte nějaké zkušenosti? 4 komentáře

Pavlína Hublová20. 5. 2013

Jedním z dobrých pravidel se mi osvědčilo ihned si domluvit pravidelné schůzky včetně termínů. Náhodná návštěva je k ničemu, je vždy třeba minimálně ještě jedné, na které se zhodnotí, jak která strana splnila to, na čem jsme se dohodli.?

Daya Murová20. 5. 2013

Nějak se mi to asi nepovedlo, nastavit pravidla, která by fungovala. Co když rodiče nespolupracují??

Pavlína Hublová20. 5. 2013

+Daya Murová Spolu se speciální pedagožkou jsme rodiče pozvali a nastavili právě kalendář setkání.?

Daya Murová20. 5. 2013

Tak speciální pedagožka je pro mě sci-fi :) Jakmile pozvu rodiče formálně do školy a dělá se z toho zápis, tak už těžko kdy nastolím normální komunikaci. Už tam vždy bude napětí. Mám problémovou třídu a rodiče, kteří to mají na háku, je problém i podepisování ŽK. Naštěstí za 6 týdnů odcházejí...?



Jaké překážky spolupráce tu doposud nezazněly? A dokážeme na ně navrhnout řešení? 14 komentářů

Pavlína Hublová20. 5. 2013

Nebylo by vhodnější scházet se s rodiči na neutrální půdě? Ale aby to zase nesklouzlo ke kávičkování s kamarádkami... Co myslíte?
Přeci jen někteří rodiče mají proti budově školy dost velkou averzi a prostě se v ní necítí dobře.?

Jitka Rambousková20. 5. 2013

Zase to bude ten rozdíl 1. a 2. st. Na 1. pořádají různé akce a rodiče se účastní. Zkus něco takového na 2.! Rodičů přijde sakra málo.?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

+Jitka Rambousková Neexistuje nějaký dobrý příklad, kde to na 2. stupni funguje? Někde se ta nit přetrhne, tak by ji bylo jistě možné ji navázat...?

Jitka Rambousková20. 5. 2013

Určitě dobré příklady jsou, ale zlom je velký a žádný mne nenapadá. Sama o sobě vím, že nejsem žádný organizátor zábavy a tahoun společnosti, tak už to ani nezkouším. Ale postupně pohořeli všichni, kdo to u nás zkusili.?

Jaroslav Mašek20. 5. 2013

Určitě to tu už zaznělo. Pro mě největší překážkou (nejen) spolupráce je pasivita, nezájem, lhostejnost u studentů i rodičů. Návrh řešení = odměna 2.000.000 korun.?

Jana Zárubová20. 5. 2013

+Jaroslav Mašek 100% souhlas?

Daya Murová20. 5. 2013

Děláme pro rodiče neformální schůzku u kávy a buchty, ale už se taky stalo, že přišla jen jedna maminka.?

Jaroslav Mašek20. 5. 2013

Buchty, to je ono! Tak to já bych přišel vždycky. :)?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

+Daya Murová Také jsem schůzky takto začala - lavice do kruhu, občerstvení sušenky, káva k dispozici. Mnohem příjemnější atmosféra, než když učitelka stojí před tabulí a rodiče naštosovaní v lavicích.?

Daya Murová20. 5. 2013

My obyč schůzky máme jen v září, pak jsou buď tyto nebo tripartity.?

Pavlína Hublová20. 5. 2013 (upraveno)

Pokud chcete udělat schůzku s občerstvením, kdo je financuje??

Daya Murová20. 5. 2013

Jsme malá škola, tak se to vždycky nějak udělá (upeče) :) Navíc tam skoro nikdo nechodí...?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

+Daya Murová ...se to? Takže ty?
Ptám se, protože mě taky ani nenapadlo, abych si nechala tyto věci proplatit.
Nicméně mě napadlo, že kdyby vedení tuto možnost pravidelně říkalo na poradách, že proplatí občerstvení do určité výše, pak by mohly tyto příjemnější schůzky být mnohem rozšířenější. Co??

Daya Murová20. 5. 2013

Minule pekla ředitelka...děláme to třeba i na Noc s Andersenem nebo spaní ve škole. Nějak mi to nepřišlo nikdy divné.?



Co může pro zdárnou spolupráci s rodiči udělat škola, resp. vedení školy? 5 komentářů

Pavlína Hublová20. 5. 2013

Svého času mi hodně pomohla podpora speciální pedagožky a výchovné poradkyně. Takže pokud vedení bere tyto role vážně a podpoří je, jen dobře.?

Jitka Rambousková20. 5. 2013

Nenechat vše na učitelích.?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

Přesto hlavní komunikace s rodiči jde přes učitele. Takže co by mohlo vedení převzít??

Jitka Rambousková20. 5. 2013

Většina jednání padá na hlavu třídního, ale často třeba spor mezi vyučujícím a rodiči prostě třídní řešit nemůže.?

Pavlína Hublová20. 5. 20131

+Jitka Rambousková Souhlasím. Jednání v ředitelně, jednání s rozčíleným rodičem, asistence dalšího učitele, který žáka učí - to může pomoct.
A taková podpora není samozřejmostí??



Mohou nám ve spolupráci pomoci moderní technologie? Nebo máte v zásobě nějaké další nástroje a "pomocníky"? 19 komentářů

Jana Zárubová20. 5. 2013

Moderní technologie určitě pomáhají. S jejich využitím se zrychlila cesta informací od rodičů k učitelům a naopak.
Rodiče se mohou jednoduše informovat, pokud chtějí, pomocí emailu nebo soc. sítí?

Pavlína Hublová20. 5. 2013 (upraveno)

+Jana Zárubová Takže email je asi samozřejmostí (ve většině případů), že?!

Zkoušeli jste třeba někdy chat? Skype??

Jaroslav Mašek20. 5. 2013

Technologie určitě. Svým studentům jsem k dispozici na Skypu 1x týdně nebo dle domluvy. U rodičů může být Skype či jiný chat, stejně jako např. mobil k dispozici 24x7.?

Jitka Rambousková20. 5. 2013

Souhlas. Rodiče po nich sice volají, oceňují je, ale dost často nevyužívají. Občas jim stačí mail na omluvenku.?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

+Jaroslav Mašek Mobil? Soukromý? Četla jsem dost hrůzostrašné popisy, jak je to nebezpečné... Žádné špatné zkušenosti??

Jaroslav Mašek20. 5. 2013

Určitě. Čím víc kanálů, tím líp. :)?

Jana Zárubová20. 5. 2013

Nabízím kanálů dost, ale rodiče je málo využívají.?

Jaroslav Mašek20. 5. 2013

Nemám problém dát svůj mobil rodičům svých studentů. Fakt je, že mě rodiče nekontaktují ani mailem, takže nemůžu říct.?

Jitka Rambousková20. 5. 2013

Můj mobil rodiče mají a nemám problém, je pro mne jednodušší, když mi pípne smska než když kvůli telefonátu musím letět přes celou školu. A děti ho mají taky a není problém. Už asi třetí třída a nikdo ho nikdy nezneužil, naopak občas přijdou příjemné zprávy i po nějakém čase.?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

Vidíte, opět rozdíl 1. vs. 2. stupeň. Těch rodičů, kteří se vyloženě nezajímali o dítě bylo pomálu - odpadávali postupně, jak děti stárly. Takže ve 4. - 5. třídě už to byla vaše druhostupňová klasika :)?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

+Jitka Rambousková Možná tedy, že v zahraničí jen trochu plaší. A nebo jsme ještě nevyfasovali tu správnou vlnu mobilů :)?

Pavel Vondra20. 5. 2013

K mobilnímu telefonu jsem dal poznámku: v nouzi nejvyšší. Ten může způsobit velmi invazivní zásah do mého soukromí v čase, který není určen pro pracovní věci.
Jinak klasicky email, a žáci mě přidali do skupiny mé třídy na FB (chudáci, nástroj mého terorismu).?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

Na svých třídních stránkách jsem měla Google Talk. Zapnula jsem, kdy jsem chtěla - podle zeleného kolečka tak rodiče i děti věděli, že jsem na příjmu. Vedla jsem několik zajímavých chatových i hlasových konzultací.

Telefon jsem také dala jako +Pavel Vondra jen v nejvyšší nouzi.?

Daya Murová20. 5. 2013

Můj telefon mají rodiče i žáci, s omlouváním to mám podobně jako Jitka. Chatovala jsem zatím jen s jednou maminkou.?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

Probíhá u vás také nějaká komunikace přes web, blog nebo sociální sítě??

Daya Murová20. 5. 2013

Některé rodiče mám na FB. ?

Pavlína Hublová20. 5. 2013

+Daya Murová Komunikuješ s nimi nějak přes FB??

Daya Murová20. 5. 2013

Někdy třeba někdo napíše, když vidí, že jsem on-line (To není moc často). Třeba, že omlouvá dítko, nebo kvůli přijímaček teď v devítce jsme si psali.?

Petr Čížek21. 5. 2013

Za ty roky co používám mobilní telefon, se mi jich doma pár nastřádalo. Tak jsem si jeden udělal jako "služební". Koupil jsem si SIM kartu - nabíjecí. Používám ho pouze na "příjem", volám s ním jen v případech, kdy nestojím o to, aby někdo znal mé hlavní osobní soukromé číslo. když zazvoní, vím že půjde o něco kolem školy, práce, úřadů atd.?



Jestli chcete sledovat, jak se hlasování vyvíjí, tak občas navštivte stránku Google Plus, která je vlnobití věnována.

Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-33. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-33). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína