23. 3. 2014

Jak rozproudit diskuzi ve výuce

Jak žáky "vyprovokovat" k větší aktivitě v diskuzích? Článek nabízí 5 tipů, jak rozproudit diskuzi ve třídě.
tags: diskuze otázky a odpovědi
[Publikováno 11.12.2013]

Aktualizace:

  • [23.3.2014] NowComment - prostředí pro práci s textem - čtení  porozuměním, diskuze, hledání hlavních myšlenek.

 5 Ways to Make Class Discussions More Exciting

It's not enough for students to simply pay attention -- they need to be active participants.[1]
Není cílem, aby žáci pozorně sledovali diskuzi, ale aby byli v diskuzi sami aktivní.

Následuje 5 aktivit, které můžeme využít:
  • při nácviku diskuzních dovedností;
  • jako ledolamky před větším projektem, který je postaven na diskuzi, např. Soudní pře apod;
  • v průběhu diskuzní hodiny jako hlavní strategii.

Lightning Rounds (Bleskovka)

Žáci sedí v kruhu a  učitel má předem připravené otázky (lepší jsou krátké a výstižné). Po přečtení otázky a vyvolání (nikdo z žáků si tedy není jistý, kdo bude vyzván odpovědět) má žák 30 vteřin na odpověď. Může na otázku odpovědět nebo "ji poslat dál" (nechce odpovídat, ale žádné trestné body nebo nepřízeň tím nezískává).

Aktivita je doporučena cca na 30 minut.Pozn.: Zdá se mi hodně vyčerpávající a jako žáky bych byla dost unavená nervozitou, zda budu vyvolána nebo ne. 

Možná bych trochu upravila - třeba tím, že pokud má zájem odpovědět, tak dá učiteli nějak vědět - než aby musel žák "stornovat" svou odpověď. Využít by se daly třeba barevné kartičky (červená = nechci být vyvolán; zelená = chci odpovědět; oranžová = ještě přemýšlím).


Throw the Ball

Podobné jako v předchozí aktivitě, jen se k vyvolávání používá míč. Mám tedy i stejné poznámky.


Group Answers

Skupiny po 3 žácích, které si mohou odpověď na otázku spolu prodiskutovat. K vyvolání jsou doporučené nějaké identifikační karty, aby prvek náhody rozhodl o tom, která skupina má odpovídat (doporučuji se inspirovat v článku Metody formativního hodnocení nebo Jak se dobře ptát). Učitel může nechat odpovídat i víc skupin na jednu otázku.

Doporučeno používat otázky náročnější.


Agreements (připomíná mi to Řetěz)

Jeden žák odpovídá, ale pak je vyvolán učitelem další žák, který souhlasí/nesouhlasí a doplní případně své argumenty.

Doporučeno vyvolat takto v řetězu 4 - 5 žáků.


Questionnaires (Dotazníky)

Způsob, jak diskutovat o slavných lidech nebo fiktivních postavách. 

Každá skupina (2 - 3 členové) připraví písemně 3 - 5 otázek, které by chtěla položit zvolené osobě. 

Skupiny pak předají své dotazníky jiné skupině. Tato skupina pak má za úkol odpovědět na jednu otázku písemně včetně svých argumentů, jako kdyby na dotaz odpovídala zvolená postava. Papíry se pak posouvají dál, dokud nebudou zodpovězeny všechny otázky. 

Domácí skupiny nakonec obdrží svůj dotazník zpět a podle možností prezentují odpovědi (mohou s nimi dále i diskutovat, tj. uvádět své argumenty).

Pozn.: Tato aktivita mi připadá jako nejlepší tip z celého článku.
Posted from Diigo. The rest of my favorite links are here.


NowComment

Nabízím několik postřehů + fotografií z prostředí NowComment, které by mohlo být alternativou k face-off diskuzi, tedy k diskuzi nad textem. Dalo by se použít jako pokračování třídní diskuze nebo naopak jako motivace k diskuzi, která bude následovat v hodině.

Děkuji za vaše další nápady v komentářích.




Zdroj:

[1] Curwin, Richard. "5 Ways to Make Class Discussions More Exciting." Edutopia, 2013. Web. 11 Dec 2013. <http://www.edutopia.org/blog/make-class-discussions-more-exciting-richard-curwin>

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína