6. 1. 2016

Chcete, aby si žáci zapamatovali?

Původní článek [21. 2. 2010] se věnoval zajímavé technice pro zapamatování - tvorbě rýmovaného textu.
Technikám zapamatování učiva jsem se tak věnovala v článku Jak si látku dobře zapamatovat?, který se věnuje mnemotechnickým pomůckám.
[6. 1. 2016] Doplňuji další techniku/nástroj - myšlenkové mapování.

Add Seasons to Rhyming Poems and Songs - ReadWriteThink

When it is hot and you are on the spot, what could be as cool as a dip in the pool? Or is it a cold winter day? Chase the chill away! Put your rhyming—and singing—skills to the test with this activity. After choosing a favorite rhyming song or nursery rhyme, think about ways to replace the rhyming words with seasonal themes. [1]
 Moje komentáře a volný překlad...

Děti mají rády rytmus (i když ty starší tvrdí, že je to pro malé). V hodinách hudební výchovy mají tendence měnit texty a je to úplně jedno, jestli učíte prvňáčky nebo páťáky. Dělají to všichni. Proč toho tedy nevyužít?

Vyzkoušejte...

Zvolte jednoduchou dětskou říkanku a vyzvěte žáky, aby se pokusili zaměnit některá slova. Uvidíte, jak se brzy objeví velké množství variací. Neomezujte žáky a nechte je tvořit.

Jako druhý krok hledejte společně slova, která se rýmují k vám zvoleným slovům (zvolená slova by měla vycházet z tématu, které chcete upevnit). Vytvořte si tak zásobu slov, která pak použijete ve své básni.
Předpokládám, že ani nebudou potřebovat žádnou pomoc.

Stejný postup můžete zvolit při práci s písní - nahrazujte slova, vyhledávejte rýmy.

Doporučuji, abyste si vyzkoušeli online nástroj Construct-of-word. Možná objevíte nové možnosti.

Mapujte myšlenky, aneb Myšmapy

Metoda myšlenkového mapování pomáhá v prvním kroku vybírat klíčová slova (musíte nějak myšmapu sestavit), v druhém kroku pak právě tato klíčová slova pomáhají vybavovat si další text (učivo).

A dále...
Mind Maps promote associations and connections. As we know, association is an important way to improve memory. Mind Maps not only encourage association, the connections between your ideas will also be laid out clearly on the page as a visual reminder. [2]
Myšlenkové mapy pomáhají vytvářet asociace, umožňují hledat spojitosti. To samozřejmě velmi napomáhá k zapamatování - vybavení jednoho pojmu vede k vybavení si navazují informace atd.

Výzkum naznačuje, že myšlenkové mapování může zlepšit učení a paměť o 10 % oproti běžným studijním technikám. [3][4]

Jsem přesvědčena, že myšmapy svou zábavnou formou pomáhají nejen k zapamatování, ale také umožní žákovi odhalit nejasnosti, které třeba ještě brání k plnému pochopení učiva. Prostřednictvím struktury myšmapy může objevit "bílá místa", která potřebuje ještě doplnit ve svých znalostech.

Jak používám myšmapy já jsem poměrně podrobně popsala v článku Používám myšlenkové mapy.

Zdroje a citace:

[1] readwritethink.org, (2010). Add Seasons to Rhyming Poems and Songs - ReadWriteThink. [online] Available at: http://www.readwritethink.org/parent-afterschool-resources/activities-projects/seasons-rhyming-poems-songs-30166.html?main-tab=1#tabs [Accessed 21 Feb. 2010].

[2] Imindmap.com, (2014). How to Improve Memory with Mind Maps | iMindMap. [online] Available at: http://imindmap.com/articles/view/how-to-improve-memory-with-mind-maps/ [Accessed 5 Jan. 2016].

[3] Farrand, P.; Hussain, F.; Hennessy, E. (2002). The efficacy of the mind map study technique. Medical Education 36 (5): 426–431. Retrieved 2009-02-16.

[4] Pinola, M. (2016). [online] Available at: http://lifehacker.com/how-to-use-mind-maps-to-unleash-your-brains-creativity-1348869811 [Accessed 5 Jan. 2016].

Ilustrační fotografie:

ZIMMERMANN, Jean-louis. flickr.com : Unlocking-your-creative-genius-potential-mind-map_0 [online]. 2008-11-19 [cit. 2016-01-05]. Dostupný pod licencí CC-BY na WWW: <https://www.flickr.com/photos/jeanlouis_zimmermann/3042607913/>.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína